De bezoekersaantallen van fysieke winkels in midden- en kleinbedrijf lopen terug. Winkeliers overwegen daarom steeds vaker om een mobiel spaarprogramma in te zetten die klanten aantrekt om naar de fysieke winkel te komen. Maar waar moet je op letten als winkelier, als je met een mobiel spaarprogramma je winkelbezoek wil verhogen? Onderzoekers Tibert Verhagen, Kirsten van Keimpema en Sewdath Ritoe van de Hogeschool van Amsterdam onderzochten dit namens een aantal Amsterdamse winkeliers. De 5 belangrijkste bevindingen zijn uitgebreid beschreven in deze blog op Marketingtribune. Hieronder staan de bevindingen alvast op een rij, lees de blog voor meer info.
- Bevinding 1: App en spaarprogramma bepalen samen succes
- Bevinding 2: Mobiel sparen is vooral entertainment
- Bevinding 3: Maak mobiel sparen persoonlijk
- Bevinding 4: Wat men (be)spaart is minder van belang
- Bevinding 5: De app brengt de klant niet van de kaart
Het onderzoek
Een half jaar hebben klanten van Sterk Amsterdam punten gespaard via een app van het mobiele spaarprogramma Piggy. Doel hiervan was om te achterhalen of zo’n systeem ook echt tot meer winkelbezoek van bestaande klanten zou leiden. Na afloop is er een enquête onderzoek geweest onder de ruim 900 klanten die gespaard hebben. De resultaten hebben geleid tot 5 interessante bevindingen, die hieronder opgesoemd worden. Hier wordt verder op ingegaan in de gepubliceerde blog van Marketingfacts.
Lees de volledige blog op Marketingfacts voor de uitgebreide informatie en interessante resultaten van dit onderzoek.